Tips på att få din ponny mjuk & smidig

Tycker det är väldigt viktigt att verkligen "ta hand" om sin häst, då menar jag inte att mata, mocka och sånna grejor. Utan jag tycker man ska va noga med att massera och stretcha. Många hästar är stela i sidor, spänningar på olika ställen osv. DET är viktigt att få bort och gör att hästen blir piggare, gladare, mjukare och smidigare. Dessutom kan den få bort nåt som gjort ont, och hur bra är det att ha en ponny el häst som har ont? Det är dåligt och kan leda till en skada och sedan till en allvarlig skada och sedan.... A ni fattar.
 
Därför vill jag tipsa er om hur ni kan massera er häst på olika ställen. Lärt mig detta av en kvinna som masserade Gringo. Hon berättade för mig hur jag skulle massera och vart jag skulle. Viktigt oxå att inte bara massera någon gång ibland utan ca 3 ggr/ vecka.
 
Se och lär:
 
 
- Där ni ser att jag ritat med rosa är vid slutet av bogpartiet och början av halsen. Man känner det väldigt tydligt och ser det oxå. Där ska man massera upp och ned med handen, inte för hårt men inte för löst heller.
 
 
- Här har jag markerat vid en bit av ryggen och över ländryggen. Här ska man massera i cirklar med hela fingrarna eller handflatan. Vid ryggen kan man massera lite lösare och över ländryggen och ned en bit på rumpan där kan man massera lagom hårt och lagom löst alltså lite mittemellan.
 
- Sedan kan man också massera längs med manen, där man stryker med handen fram och tillbaka.
 
Om ni inte förstått vad jag menat så är det bara att fråga i en kommentar, så svarar jag på er blogg eller i kommentarsfältet!
 
See ya ;)
 
Namn:


E-Post: (Publiceras Ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Komma ihåg dig?
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!